måndag 2 september 2013

Sista veckorna av sista sommarlovet!

Och här kommer ett lååångt inlägg till.
Det innehåller de sista 3 veckorna av mitt sista sommarlov.
Jag har hunnit med en hel del kul saker, bla Vadstenaresa, två fjällturer, bärplockning och bott i husvagn! Skrolla ner o kolla! Massa fina bilder ;)



När Anders åkte vidare norrut för att gå på rockfestival och lyssna på dödsmetall åkte jag söderut för att spendera en lugn helg i Vadstena med Camilla!
Vi kom fram till att ledorden för min helg var: Gud och Godis
Anders ord var: Sprit och Satan
Ja, det är ju tur att man har olika intressen också! :)

Vi började vår resa med att stanna och shoppa på godisbron. Ska inte köpa så mycket, bara två av varje... Synd bara att det fanns så sjuuukt många olika sorter!



Vi bodde på folkhögskolans vandrarhem och var enda gästerna, så vi hade hela köket för oss själva :)

middag, med heelt ok utsikt! :)



gick på kvällspromenad och gick förbi slottet lagom för att se sista numren i Diggiloo :)


På lördagen blev det en promenad längs ängarna vid vattnet, strålande sol och otroligt vackert! :)




Sen blev det polkaglass nere vid sjön, för polkaglass måste man äta i Vadstena! :)


Och sen gick vi in i Klosterkyrkan en sväng.
Så himla maffig, vacker kyrka!


Vackraste ljushållaren!

Middag på rådhuskällaren.


solnedgång över sjön


kvällsbön med nunnorna i lilla kyrkan.

Passade på att fynda en funktionströja och en 40l ryggsäck, 350kr. Sweet!


Lunch på ett mysigt litet café




Och sen en tur i slottet!
Prins Camilla

prinsessan Jenny

Ner i slottskällaren



Gaah! man fick prova kläder! OCh ja, jag håller med Camilla. "Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en kille som inte förstår hur otroooligt kul det är att klä ut sig i gamla fina kläder!" :)
Behöver jag säga att vi fastnade här ett tag...

Favorit-outfitsen:


sovrum


slottet utifrån




Tajmade rusningstrafiken perfekt! Bilkö från Södertälje...



Träffade Zandra för en pizzadate på söder:)



Och hittade en grymt snygg hatt, som jag inte köpte, för den var så dyr :)
Men kanske att jag skulle ta och bli en hattmänniska...


Va på Ikea med bror. Köpte bla ett caféset till hans balkong, så då blev det fika på balkongen när vi var klara. Himla trevligt! :)



Och så var det dags att åka norrut igen!
Första gången jag kör helt ensam någon längre strecka, lite nervöst. Men allt gick så bra så! :)



Stannade halvvägs och hälsade på Sofia i Hölick!
Första gången jag bodde i husvagn och måste säga att det var riktigt mysigt!
Så kanske man skulle semestra framöver! :)



Åt broccolimos för första gången, även det en riktig hit!
Tack Sofia för massa ny inspiration!


På morgonen efter gick vi en sväng runt udden och kollade omgivningarna.
Otroligt vackert! Det här tipsar jag varmt, till alla som ska på camping/husvagnssemester framöver :)







Sen fortsatte färden.
Fikapaus utanför Matfors

Investerade i ett par nya vandringskängor!

Och så blev det en helg till fjälls med Louise, vi utgick från Vallbo och gick till Lunndörrsstugan, via issjödalen och pyramiderna.
Otroligt varierande och häftig natur! :)
Turen började över myrar

där jag plockade mitt livs första hjortron!

vem har ställt trädet uppochner!?


sen vart det lite äng... som var helt översvämmad på vägen upp, men torr på vägen ner.
(tur jag hade grymt bra kängor som inte tog in vatten! :)

Lunch utanför ett sameviste, vi blev iakttagna av en älg, på andra sidan en äng, men min kamera var uinte bra nog att dokumentera det. (för er som inte tror mig hänvisar jag till Louise foton, där syns älgen!)


Så kom vi upp i issjödalen (efter ett par km i skogen)
Helt otrolig dal, alldeles platt, omringade av symetriska kullar.

Fina fjällbäckar





Fikapaus med utsikt över dalen
Och när vi kom upp därifrån var marken helt platt!
hur långt som helst!


vad


sen bar det ner mot trädgränsen igen och vi fortsatte längs en ravin.

skog och små tjärnar
Magiskt sagolandskap, jag bara väntade på att få se små vättar, hobbitar, rumpnissar eller älvor kika fram bakom en liten kulle.

Bort mot Lunndörrspasset


Och så kom vi fram till stugan, som låg jättemysigt nere vid en liten sjö :)


Där blev det bad!

Uppfriskande!

Och så blev det middag: quinoa och svampsås


kvällste i kvällssolen


vårt rum

Dagen efter bar det hemåt.
Via pyramiderna, som liksom resten av landskapet, skapats av inlandsisen.. sjukt imponerande!




fikapaus!


Uppe på pyramidtoppen höll vi på att blåsa bort!




Nere i skogen var det lä och vi åt vår lunch, strax innan vi åkte hemåt igen.
Riktigt skön helg, med massa frisk luft, vacker natur och trevligt sällskap!

Dubbla regnbågar över Fröjavägen.


Gjorde i ordning på balkongen

tog bort fula gamla trallen och la ny

Lite skitigt under.. man skulle ju kunna tro att ngn använt detta som snickarbod och stått och sågat och haft sig!

Se så fint det blev! :)
Ja, jag älskar min lilla söta balkong, och så blev det finväder, runt 20c i flera dagar!


Helgen efter blev det en liten fjälltur igen!
Den här gången med Henke, Sofie, Peter och Anders.
Vi utgick från Höglekardalen, gick tre km och slog upp tältet, sen gick vi runt lite därifrån...
Mer paus än vandring, men vad gör det när man har trevligt sällskap och allt för tung packning! :)

Anders är redo! ryggsäck och grill är fast förankrade!


Och lunch

Sen blev det skogspromenad!





Myr + gympadojor = torra fötter
(om man har en stark pojkvän) :)

kaffepaus

sen tändes brasan








Godmorgon!



vår fina tältplats

Och så bar det tillbaka till bilen.


Sen fortsatte vi renovering av lägenheten.
Köksluckorna togs ner och målades om.




Så blev det ett par turer i skogen för att plocka bär! :)


















Lunch på myren, med Peter.





Och så lite livräddning av blommorna!
dusch, ny jord och näring. Nu hoppas jag på mirakel! :)


sista dagen på sommarlovet spenderade jag tillsammans med finaste Jalla! :)

Hon blev lämnad här kl halv 8 och hann ligga och mysa lite med Anders i sängen innan hann for till jobbet.

rätt nöjd att få sängen för sig själv också :)

Sen blev det en skogspromenad! :)
trattisarna är inte riktigt klara än, men de är på g! :)



Uppe på frösöberget



Och så blev det soffmys! :)



Tack Jalla, för en himla trevlig dag :)


Och imorgon börjar skolan igen... Blandade känslor, men riktigt kul eg att få träffa alla vänner och att få nåt vettigt att sysselsätta sig med på dagarna :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar