tisdag 12 augusti 2014

Om en bok...


Min mormor hälsar och säger förlåt

Det här blogg inlägget kommer, som titeln antyder, handla om en bok.
En helt underbar bok!!!

Jag råkade snubbla över författaren till den här boken i vintras och gav bort hans första bok i julklapp till min mamma. Hon tyckte att den var jättebra och rekommenderade den varmt, så när jag stod i en bokhandel och skulle köpa en bok till mig själv fastnade jag för den andra boken av samma författare, och tänkte att då kan jag ju läsa den och sen byta bok med mamma, så får jag liksom två till priset av en, typ! (lite snålt, men samtidigt smart och miljövänligt, att inte bara köpa utan att återanvända saker också!) ;)

Och vilket bra köp det visade sig vara!
En fantastisk skildring av ett barns liv, tankar och känslor. Den är sorglig, rolig, allvarlig och väldigt gripande och lättsam. Den har allt! Boken handlar om Elsa sju år, som förlorar sin mormor. Den behandlar tunga ämnen som utanförskap och sorg och pendlar mellan fantasivärld och verkligheten som flätas ihop på ett magiskt sätt.

Dessutom är den skrivet på ett oerhört härligt sätt, som gör den lättläst och medryckande och är sprängfylld av härliga citat, som var och ett är tänkvärt och träffsäkert eller bara helt underbart härliga!

Jag har tagit ut ett par av de citat som jag fastnat för och bara inte kunde låta bli att spara lite på.

Så varsågod och läs och begrunda.
Och orkar du läsa ännu mer så kan jag varmt rekommendera att läsa hela boken! :)














Tack Fredrik Backman för många härliga timmar med denna bok, jag har haft ett leende på läpparna nästan hela tiden, utom när jag hade tårar på kinderna... Ja, ibland både och faktiskt!!! :)

TACK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar