tisdag 4 november 2014

Härliga Oktober


Då var det dags igen.
En månadsuppdatering.
Den här gången är det oktober som kommit och gått.
Det har varit en omväxlande månad, med allt från sommarvärme till snö, mc-utflykt till musikal, skratt till gråt... Ja, en riktigt härlig månad faktiskt! :)

Jag tänkte inte avslöja mer, utan den som är nyfiken får helt enkelt läsa vidare (eller scrolla neråt och kika på bilderna!) ;)


Vi börjar med en riktig sommar bild, från en av mina härliga promenader längs sjö. Eftersom min rygg har tramsat lite på senaste så har det blivit rätt lite träning, vilket jag försökt kompensera med lite promenader. Himla härligt och det bidrar även till min allmänbildning eftersom jag lyssnar på p3-dokumentär eller sommar/vinter i P1 när jag går. (nån som har förslag på annat trevligt prat att lyssna på, hojta gärna till) :)



Kvällspromenad upp på Frösöberget m Anders

Fredagsmys! :)


Spontan mc-dagsutflykt till Norge.
Massa vacker natur och jättehärligt väder!


solen började titta fram när vi närmade oss norska gränen.

lunch på vägen.

Hehe... inte för att jag tycker det är snällt att retas och vara dryg mot våra grannar i väst... Men seriöst, hur många ggr kan man behöva skriva ut pump-numret för att norrmännen ska förstå?! :p

Sanddøldalen.
Otroligt vacker natur och en jättestor ravin, som inte ville fastna så bra på bild...






Våffel-fika! :)














En jättefin dag helt enkelt! :)
Många mil, många skratt och mååånga foton senare landade vi i soffan med varsin pizza,
 trötta men nöjda!


Något annat som kan trötta ut en ordentligt är journatt på jobbet.. särskilt om man är förkyld, blir väckt mitt i natten och måste jobba två timmar och inte slutar förrän kl 14 dagen efter...
Då e man så här social när man kommer hem! :p


Min köttätande växt har fångat sitt första riktiga byte!
så stolt över den! :)


Så var det dags för min födelsedagspresent! Det blev en riktigt härlig kväll, som började på jazzköket, med otroligt god mat och fortsatte på storsjöteatern med Mårten Anderssons show, som var riktigt rolig och smart.
Tack älskling för en jättefin födelsedagspresent!



En annan dag blev det heldag med Karin och Anne. Det började med filmen Welcome på folkets bio Regina. En hemsk men mycket sevärd film om flyktingar i Frankrike. Om hopp, medmänsklighet, lagar och regler.  
https://www.youtube.com/watch?v=t40ANH4Pe14

Efter det fortsatte vi till folkets hus för att se premiären av  musikalen "Utanförskapet", som handlade om en kille som är "lite annorlunda". Om hur vår fyrkantiga värld inte passar alla.
http://www.op.se/kultur/teater/ny-musikal-om-utanforskap

Som tur var slutade musikalen lyckligt, annars hade det blivit en väldigt tung kväll. Många tankar fanns i huvudet efter detta... Väldigt spännande, tänkvärd dag.



Lyx! efter musikalpremiären! :)


Födelsedagsfika hemma hos Maria!
Massa gott fika!

Anders fick äran att skriva på tårtan och jag har aldrig sett honom skriva så snyggt förut!!! 




På promenaden denna förmiddag hade diket förvandlats till ett hav av vackra isblommor!!! :)


Mötte dessa sötnosar på promenaden runt berget!




Mina blommor är knasiga, de blommar fortfarande för fullt ute på balkongen.
En ovanligt mild höst måste man säga!



Men så en dag låg det ett vitt täcke på berget... och det skulle visa sig att det inte skulle dröja länge innan det tog sig ner till resten av min lilla ö!


Bättre sent än aldrig.
Vi har fått till socklarna under köksskåpen!!! :)


Lunchade med fina Kristin.
Blev recept ur tidningen Buffé.
Havreotto och palsternackskaka.


Så fick jag äran att låna Jalla två dagar, och då kom snön till ön!
Massa hundbus i snön! 



Snöbollar på tassarna

Och hundmys i soffan


Bytte däck på båda bilarna och passade på att åka biltvätt!
Skräckblandad förtjusning! 


Middag och smoothie med min underbara Karin på Paus.
Underbart är det att ha vänner som förstår, orkar och kan vända ens humör till det bättre på bara några minuter! :) 


Och så blev det dinnerparty!
Idén är laga en rätt, bli bjuden på två och träffa 4 nya personer vid varje rätt. Jättekul och jättegott!
Den här gången lagade jag tillsammans med Louise. Och vi lagade förrätt.
Fyllda paprikor blev det, med fetaost, soltorkade tomater, basilika, spenat och chili.
Eftersom det var Halloween så designade vi paprikorna efter det! :)

Ja, jag hade väldigt kul när jag designade paprikorna!!! :)


Och se så tjusigt det blev! :)
Till huvudrätt fick vi grekisk kyckling med ris och klyftpotatis, tillagad av två greker. Helt galet gott var det!
Till efterrätt blev det en klassiker; banana split! Underbart gott!
Och som vanligt, massa nya trevliga bekantskaper!

Och så i söndags var det dags att bli av med lite gamla grejer.
Stod på loppis och sålde gammalt "skräp". Rätt kul faktiskt och skönt att bli av med massa saker och ett välkommet tillskott i kassan! :) 


Och så det bästa av allt!

Denna lilla tös är nu våran.
Hon kommer från Irland och hade ingen familj som kunde ta hand om henne, så organisationen FriendsForever tog hand om henne och hennes syskon när deras mamma och matte var tvungna att flytta. (http://www.friendsforever.se/)
Den 14/11 kommer hon hem till oss.
Hon är en Bordercollie blandning och är drygt 3 månader när hon kommer till oss!

Längtar så himla mycket!!! :)



2 kommentarer:

  1. Har faktiskt undrat när det skulle bli dags för en hund! Himla söt liten tjej! Kramar/Mona

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med hund! Sötnos, förstår att längtan är stor nu sista dagarna :) Kram

    SvaraRadera