måndag 22 juni 2015

Juni

Så har det gått ett par veckor igen.
Om jag ska sammanfatta det lite kort så har det varit mkt jobb, lite stressigare än innan, men fortfarande riktigt kul (oftast). ;), mycket planering inför flytt och mycket trassel kring lillvoffen.

Men jag gör som vanligt, jag berättar mer allt eftersom...


En vanlig dag på jobbet i mysiga Ragunda. Har fått ett antal nya lgh där, så har blivit många dagar av besiktning, möblering och inflytt nu. Kul att få vara med från början.

Lunch och besök av hacke hackspett. :)





här kan man sova...!

Fredagsmiddag när man är för trött för att göra ngt alls efter jobbet. :) 



Och så var det då den svartvita lilla voffe, som dominerat mitt liv det senaste halvåret. Det började med att hon blev magsjuk. Jag vaknade av att det luktade fruktansvärt illa i hela lgh. Stackars liten skrutta hann knappt reagera själv och ännu mindre väcka oss. Efter ett par dagar och ett par samtal med veterinär bestämdes att hon skulle äta skonkost och snälla magbakterier i 5 dagar för att få ordning på magen. Så gjorde vi och efter några dar var magen mycket bättre.


Mitt i dieten blev liten bäbis stor flicka, hon började löpa för första gången! Så nu har vi en stor liten tjej, som intresserar sig för killar och markerar revir. :p


När vi så nästan hunnit anse att magen stabiliserats och började introducera lite torrfoder igen upptäckte vi att ena framtanden såg konstig ut... den var halv!
Efter ytterligare samtal fick vi snabbt en tid och Chilli sövdes och resten av tanden opererades ut och det syddes igen. Det gick jättebra. Chilli var duktig och veterinären supersnäll. Och husse som följde med var stencool :) (jag vågade inte var där, eftersom min oro och noja hade smittat av sig på Chilli på en gång). Ni kanske undrar vad hon gjort för att ha sönder tanden... och det undrar vi också! Men tydligen är det inte helt ovanligt hos piggare raser att de slår ut tänder, framförallt som unga, då tänderna är skörare. Veterinären gissar att hon råkat slå i asfalten när hon skulle ta en pinne, eller råkat få tag på en sten av misstag, eller liknande.

Halv tand

Ingen tand!


Groggy tjej som sov i soffan hela eftermiddagen och kvällen.


rakad på benet för droppet...

Hon skulle sen äta smärtstillande i fem dagar efter operationen...
Och då pajade magen igen... Så då var det bara att gå tillbaka till skonkost med ris, fisk och kyckling... Om det var pga medicinen, att magen blev extra känslig efter fasta och narkos, eller att hon löper och allt är lite upp och ner är omöjligt att veta... men det spelar ingen större roll,
skonkost it is!

Sen gick tre dagar, sen gick stygnen upp... ytterligare ett samtal till veterinären resulterade i en ny akuttid dagen efter, den gången slapp hon sövas, utan fick starka lugnande och så syddes det igen...
Nu mår vår lilla skrutt bra. Men hon sover mycket, har gått ner i vikt och magen krånglar fortfarande. Men hon är pigg, glad och busig. Hon får i sig mat och vatten, kissar och bajsar. Och är gosigare än någonsin förr! Så det är nog ingen större fara...
Nu håller vi alla tummar vi hittar för att magen ska bli bättre nu när hon börjar komma ur löpet och får sluta med smärtstillande! Och att stygnen håller och gluggen läker som den ska!


Underbar vårpromenad! 






(kolla närmare... vad tittar Chilli på?!)

 

debuterade som nattvandrare på studenten.
(dock inte riktigt min grej, höll på att somna redan vid 22... det gjorde inte studenterna...)
:p


Sen var det 50-års firande för Anders morbror Kickiz 

Middag på Bashiras kitchen

Sen Jämtlands stora pris på Östersundstravet.



Riktigt kul, jag gick tillome plus på kvällen! :)




Söndagspromenad med Karin och Chilli på Rödön.
 Glömmer man tepåsar går det utmärkt att blanda ut romerska bågar i varmt vatten! :)









Lunch på jobbet. Någonstans mellan Hammarstrand och Ragunda. 



Anders försöker förenkla och förbättra vårt liv... Jag förstår inte hur detta ska kunna innebära någon förbättring! Hur tusan ska jag lyckas få på nyhetsmorgon på morgonen nu!?!



Grillmiddag med Karin och Anders... 


Följt av folkmusik konsert på Stocketitt 



Underbar utsikt från utkikstornet på Stocketitt.



Blommorna på balkongen börjar vakna till liv!


Någon hade roat sig med att dekorera en av bilarna på jobbet under helgen... 



Ortsinformation i Hammarstrand. Mycket intressanta diskussioner, frågor och förslag.


En annan lunchplats längs vägen.



Blommande Guckusko! :)

Möts av svartvit vovve och svartvit kisse när jag kommer och ska hämta chilli hos dagmatte :)
Sötnosarna! 



Mötte på åsneföl på kvällspromenaden runt berget :) 



Mina älsklingar kollar på tv...


Så var det midsommar!

Tog bussen till Micke, för ett lugnt firande med Micke, Matte och Cissi.

Jag och Chilli tog en tur på ängen för att plocka blommor, och hittade en hundlekplats! :)
(vi tolkade det som att det var vad det var iaf) 




Sommarfin sötnöt! 


Sen gick kransen sönder litegrann... :p


Och så blev det grillmiddag



Och marängtårta!


Liten Disse, tigger inte vid bordet...


Kubb, jag förlorade två av två matcher, trots lagbyte! Heja mig! 






Morgonmys med lilltjejen som är gosigare än nånsin just nu :)


Och så har vi packat ihop lägenheten...


För på fredag blir det flytt till nya huset!!! :)


Det firades med fiskpinnar och pulvermos på papptallrik.



SKÅL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar