söndag 23 oktober 2011

Kurskalas!

 I Helgen hölls Rädda Barnens Kurskalas på Jamtli i Östersund!
Det var en lyckad helg,  med många spännande möten, intressanta seminarier, glada medlemmar och mycket lek! :)
För första gången var kurskalaset barnvänligt och jag och Tiia hade ansvaret för den delen. Så Jag har lekt med tre super goa ungar hela helgen!
 De har visat oss runt på Jamtli, eftersom de varit här mycket mer än både jag o Tiia tillsammans! Vi har pratat, ritat och lekt utifrån barnkonventionen. 
Och vi har haft väldigt roligt! =)



Allt är klart!
Nu väntar vi bara på att deltagarna ska ramla in. 









Ett pass om barns rätt till trygghet och skydd. 




Tokig milko kossa som klättrar i taket!




Vi pratade om att alla barn har rätt till en familj, varför en familj är viktig och hur olika familjer kan se ut och vilka som räknas till familjen. Sen ritade vi våra egna familjer.


Ena hörnet av en helt underbar teckning ritad av en nioårig kille.
 Och vad föreställer då detta?
Jorden, förstås, "för vi e ju egentligen som en stor familj allihop!"


Lillasyster har färglagt ur en av räddabarnens ritböcker.


Jag har ritat min familj! :)


På kvällen var det guidad visning i Jamtlis museum. 






Detta är en specialdesignad fälla, för att fånga storsjöodjuret i!



tillfällig utställning. Ormen ka hypnitiserade oss.


Fjällvärlden


Det fanns ett helt rum för frösön! 

Och Jag insåg att jag har en gammal fornborg alldeles inpå knuten!
(nu måste jag ju upp o titta på den!)







(och detta ligger alltså ca 100m från mitt hus...)
tufft! :P







Lignellsalen


vattenpump


Lite mer lek! 

Vi började i mejeriet!

Jättemysigt mejeri, där man kunde laga ost, sälja, köpa ost, vara en råtta som bor i väggen o snor ost från människorna, mjölka kon, elda i ugnen, bygga ihop rören och mycket mycket mycket mer!







Och man fick låna mejerimössa och förkläde!



Sen lekte vi i ladugården

(vi har tittat på riktiga djuren också! kor, hästar, höns, kaniner och getter har vi sett..
 Jag lyckades dock inte fånga dessa på bild)


grisarna


Kossor och getter



Och så ritade vi lite till!
Idag utifrån alla barns rätt till lek och vila.
Vi pratade om varför det är viktigt att ha kompisar, hur vi vill att en bra kompis ska vara, om alla ska få vara med och leka, varför man blir osams ibland och hur man blir sams igen.
Och sen ritade vi vad vi tycker om att leka. 








Min teckning :)
Jag tyckt om att leka med tågbanan och mina ladugårdsdjur när jag va liten.



Avslutning inne i Lignellsalen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar