söndag 8 juli 2012

All the small things

Hög tid för en liten uppdatering!
Det har eg inte hänt så mkt sen sist, och samtidigt har det förstås hänt en massa, små vardagssaker som går lätt att missa, men som blir så mkt viktigare att ta in när man är på ett barnhem i thailand och bara har 6 veckor på sig att njuta av tillvaron. Då tar man sig tid att njuta av alla småsaker, sånt som jag vet att jag kommer att skratta åt, minnas och sakna när jag åker härifrån.
Som att bli väckt kl 6.00 på morgonen av en lekfull busunge
 och inte kunna somna om för att någon i rummet bredvid sjunger böneramsor i en 30min.
Eller att sitta på hårt stengolv, med två mysungar i knät, avdomnade ben och titta på thai-såpor.
Eller att överrumplas av spöregn när man sitter på moppen 20 min från barnhemmet.
Eller att sitta och prata med thaipersonalen i 30 min för att inse att vi nog pratat om helt olika saker, för ingen av oss har eg förstått ett ord av vad den andre sa...

Ja, det är de små sakerna som gör det...

Trots detta måste jag erkänna att regnet inte är en av de saker jag just nu tycker är roligast. Visst, det är rätt skönt att kunna ta på en tjocktröja, mysa med te o kakor, sitta och läsa en bra bok, mysa med barnen framför tvn, höra regnet smattra på taket, åskan mullra i fjärran osv osv...
Men seriöst! 5 dagar i streck... det räcker nu!
Alla kläder är fuktiga, ingenting torkar. Det går inte att tvätta lakan o handdukar, för de hinner inte torka till kvällen. Jag kommer ingenstans, för det går inte köra moppe i tokregn och gigantiska vattenpölar. Barnen klättrar på väggarna och roar sig med att slå på varandra i brist på annat.
Visst, det har nog sin charm det också....
Men nu vill jag ha sol!


(Apropå bra bok förresten... läste Alkemisten av Paulo Coelho.. helt underbar bok! För alla er som inte redan läst den, gör det! Jag är totalt förälskad... Detta var dagens boktips! 
och om regnet fortsätter kommer det nog fler boktips så småningom...)


Nog nu!
här kommer bilder:

Förra söndagen satt jag, Emil och William uppe o kollade fotbollsfinalen...
ville bara säga det, för alla er som inte tror jag bryr mig om fotboll.. matchen började kl 2 thailändsk tid.
(och jag konstaterar nu att jag nog håller mig till att kolla hockey i framtiden, fotboll e segt :P)
Men, rätt lag vann iaf :)





Satt en dag och iakttog en padda utanför mitt rum... (ja, det kan verka märkligt... men sån är jag...)
Plötsligt kom en skalbagge, kröp över paddan och slutligen in under paddan... medan paddan satt helt stilla... det enda han rörde var ögat, som han stängde för att inte skalbaggen skulle kliva i det...
Va bara tvungen att förmedla detta till omvärlden... Mkt viktig info!



Så har jag pluggat lite också... Har skrivit inlämningsuppg 1 och har bara korrekturläsningen kvar av inlämn.uppg.2. Sen behöver jag inte plugga mer på sommarkursen förrän jag kommer hem, då jag ska skriva hemtenta...

tuffiiing!!

Fika! :)
Miaw var på besök på barnhemmet (barnhemmets masterchef som är hemma och är mammaledig med två små tvillingpojkar.) och hon hade med sig kanelbullar från swedish bakery, lycka! :)

Jag och Nelly var på massage uppe vid gymmet.. riktigt bra faktiskt! :) det måste göras om!

Lek och mys

Vårt rum...


Spenderade en regnig dag med att åka till tesco, väl där öppnade sig himlen, så i avvaktan på lite mer human regnmängd blev det lunch... och måste bara älska thailändarnas tolkning av västvärldens snabbmat...
Jag beställer pasta och kycklingsås, och cola... hon svarar meal? jag antar att det innebär att colan är inkluderad och tackar ja.... meal inkluderar förstås dricka och pommes! så är det ju på snabbmatsställen!
log lite åt min fina måltid och var tvungen att dokumentera...


Väl hemma från tesco... trots att jag lyckades tajma rätt bra och missa värsta spregnet, totalt plaskblöt!
tack min fina poncho för att du räddade mig igen!


Och ja, detta om detta...
nu ska jag ta min poncho o fara till gymmet innan jag börjar jobba om 3timmar...

CU!


2 kommentarer:

  1. Hej Jenny! ser underbart ut, längtar ännu mer tillbaka när jag ser dessa fina bilder.
    Vad fint de har gjort på rummen, ser alla ut så där? sover du i samma rum som vi hade?

    Hur länge blir du kvar i Thailand?

    Många kramar Kristin

    SvaraRadera
  2. Hej Kristin!
    Det ÄR underbart! :) De har lagt nytt golv i alla rum, o väggarna målas ju under sommarloven, så ny färg är det nog sen du var här... annars är det sig likt :) Och jaaa, det är vårt gamla rum! Blir lika glad varje gång jag kommer hit o får sova i rum 8 (bara sovit i rum 7 i två nätter totalt, under alla gånger jag vart här...)
    Hoppas allt är bra med dig och att du har en jättebra sommar!
    Kraam!

    SvaraRadera