onsdag 19 juni 2013

MC-körkort!

Jajemen, körkortet är mitt!
Jag får nu köra motorcykel och är mycket stolt över det. Därför tillägnas mitt nya A-kort ett helt eget blogginlägg! :) Med några små bilder från övningskörningen och så...


Såhär kan ett kopplingshandtag se ut efter att jag övningskört! Tippade två gånger under tiden jag övningskörde, åt samma håll som tur var, alltså bara ena handtaget som behövdes bytas.... :P
(för er som oroar sig kan jag meddela att båda tippningar skedde i under 5km/tim.)

Införskaffat en mc-bok. Teorin pluggades framförallt i bilen Östersund -Piteå tur och retur och i vårsolen på balkongen!

Första två körlektioner genomfördes på denna söta lilla mc, på reveljens trafikskola.
Efter det bytte jag till Anderzons trafikskola (där jag fick köra en precis likadan liten mc), eftersom de är billigare, hade fler tider och ligger mer centralt. Så här i efterhand är jag mycket nöjd med bytet, Anderzons har varit kanon! De har fixat lektionstider kontinuerligt, även då det inte fanns någon tid! (fick en lektion efter öppettid veckan innan uppkörningen, för att jag ville hinna öva en extra gång!) Dessutom är de otroligt trevliga och kompetenta! Jag menar.. de fick mig att klara av att köra mc, det är f*n bra gjort! :)

Underbart genusmedveten bild i mc-boken...
Flickor som åker mc ska ha tight skinnställ och vicka på höfterna, killar är stora, tuffa med händerna på höfterna! Eller vänta, det är ju både en tjej och en kille som kör mc, då är det ju jämställt, eller? ;)


Klarade teorin! Pustar ut ordentligt och bokar tid för uppkörning... Nu gäller det!




Och jodå, Jag klarade det!!!
På första försöket. Kan inte riktigt beskriva hur skönt det var! Sista körlektionen hade jag plötsligt glömt allt. Inget funkade. Jag klarade inte låghastighetbanan mer än 2 av säkert 10 ggr. Jag var nervös som ett as och tappade helt hoppet på att någonsin klara en uppkörning. Jag sov därför ca tre timmar natten innan uppkörningen. Men på något magiskt sätt lyckades jag ändå klara uppkörningen, utan några större problem, lite nerver som spökade, men det gick!
Total lycka! Nu kan jag åka till Stockholm utan att oroa mig för ny uppkörning osv. Och jag kan hjälpa till att köra när vi ska ut i Europa och semestra om tre veckor.



Unnade mig själv en liten present för att jag var så duktig! :)
(och för att det är bra att ha ett par skor som är lagom stora när jag ska köra själv, istället för Anders gamla skor, som är 3stl för stora...)



Så var vi ute på vår första date på tu man hand!
(Andersön var målet och det var verkligen en riktigt fin dag att åka på sin första egna mc-tur!)
:)


Lunch i solen! :)




Firade med ett glas bubbel, tillsammans med världens goaste pojkvän! :)

Och så slutade historien om hur jag tog mitt körkort.




1 kommentar:

  1. Skoj att höra att du klarade det! :) Det kanske inte är aktuellt för dig, eftersom du har fixat kortet nu, men tänkte bara säga att jag bloggar själv lite om mc-körkort och lite tips om hur man tar det, kolla gärna på mc-korkort.se :)

    SvaraRadera