tisdag 11 juni 2013

Sommarblogg


Här kommer en första sommaruppdatering.
Under de senaste veckorna har jag avslutat skolterminen. Det var ovanligt skönt i år, C-uppsatsen hade ätit upp de mesta av ork och motivation. Som tur var var det en intressant kurs, med en mycket bra lärare, vilket gjorde det uthärdligt och förhoppningsvis lyckades jag skrapa ihop ett godkänt betyg, fast jag måste medge att det nog inte blev mycket mer än så. Jag har lärt mig mycket, men att skriva en hemtenta tog emot och jag är inte det minsta nöjd med resultatet och ser stora brister i det. Men det kan inte vara perfekt varje gång! :P
OCH jag blev godkänd på C-uppsatsen! :)
Dessutom har jag hunnit ha massa roligt, pysslat lite hemma och försökt strukturera upp den närmaste framtiden. Så att jag har lite koll på åtminstone sommaren och hösten.
Jag kommer att vara i Åkersberga från sen kväll 18/6- tidig morgon 3/7. Tågbiljetterna är bokade och klara! Skönt med en liten plan! :) Har däremot ovanligt lite planerat under Åkersberga-veckorna, så är det någon som har något kul på gång, eller lust att hitta på något, så hör av er! :)
Resten av sommaren är planerat en mc-tur på tre veckor, med Anders. Europa är målet, vi har pratat om alperna och/eller England. Men jag tror inte vi har kommit fram till något mer exakt och är inte heller säker på att vi ska planera allt för mycket... Vi åker dit vi vill och vi njuter av vägen, det är min plan! :) Efter det blir det lite semester hemma i Östersund och någon gång i början av Augusti är planen att åka ner till Åkersberga en sväng till.

Och för alla er som förfasas över hur slappt det här låter; "ska hon vara ledig hela sommaren, utan sommarjobb!?", "hon är ju student, hon måste tjäna pengar!", "bara lata sig i tre månader!? HUA!!" Så kan jag bara svara, "JA!";
Jag ska vara ledig hela sommaren, ja, jag borde jobba och tjäna pengar och Ja, jag ska bara lata mig i tre hela månader! Det är förmodligen mitt sista sommarlov och jag tänker njuta, för att jag kan! Och jag kommer inte ha råd att resa och spendera pengar, men jag har råd att leva och njuta, så det tänker jag göra. Och ja, det är lyx och jag unnar mig det! :)

Det var allt om framtidsplaner för denna gång.
Nu tar vi en tillbakablick istället!




En helg i maj blev vi bjudna på kalas hos Linn i Järvsö. Så vi tog vårt pick och pack och lastade på motorcykeln redan fredag kväll och gjorde en liten extra utflykt av det hela.
Vi tältade utanför Bräcke och fortsatte sen mot Järvsö, via Sundsvall.

På vägen åkte vi förbi Sveriges geografiska mittpunkt!
Ett sött litet berg, men inte riktigt värt en omväg :P





Så kom vi till Sundsvall, gick på biltema, XXL och mc-affärer.
Vi fick reda på att det var mc-dagen och att ca 1000 MC i kortege tagit sig in i centrala Sundsvall, så vi åkte dit och kollade.


Nya herrmodet.
 (blev lite varmt att gå i mc-ställ)

Lunch på torget, med utsikt över massa motorcyklar.


Sen bar det vidare till Järvsö och vi kom fram precis samtidigt som bilen från Östersund, med Maria, Sofia och Maria.

Grillmiddag i trädgården

Vi hade otrolig tur med vädret och Söndagen spenderades på en filt i trädgården.

Lite svårt att ligga still...

Så det blev en omgång kubb, tjejerna vann över killarna! :)
(tar dock inte åt mig äran för detta, då jag gav upp efter ca 100 års kastande på samma två pinnar som vägrade ramla).


Och så blev det födelsedagsfika!



På vägen hem blev det en tur över Hoverberg och via färjorna, bara för att det verkade roligare än att åka raka vägen.

Utsikt från Hoverberget.


Tuffa utkikstornet!



En dag i veckan åkte jag och Kristin till Andersön.
Vi grillade, pratade och njöt av det underbara sommarvädret!

Solar på den rosa filten

korvgrillning

majskolv på finaste vårservetten

Finaste Kristin!
(kommer sakna dig massor när du åker ifrån mig!)



Satt kvar tills solen gick ner och njöt av den vackra solnedgången över storsjön.


Litet bevis på att jag faktiskt har pluggat lite också!

En fredagsmorgon tog jag mig i kragen och bestämde mig för att träna innan skolan. Kl 7.00 var jag på friskis, suckade lite åt mig själv när jag insåg att jag glömt gymkortet, fick komma in ändå och skulle byta om... Men vem är det som lagt två högerskor i väskan!? Vad gör min ute-löpsko i väskan?! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta, men valde att skratta. Fick låna ett par kvarglömda skor och kunde genomföra planerade spinningpasset!
Ja, jag var nog lite trött när jag packade väskan, men jag bjuder på det! :)
Hann med en frukost i badhusparken och njuta lite av det vackra vädret innan jag kom till skolan strax före nio.
Måste ändå säga att det blev en ganska bra start på dagen!



Fredagen avslutades sedan med grillning/picknick på Södra Grön
med de internationella studenterna.





Söndag på Lövsta IP
Kusinerna Wickman spelade fotboll på Lövsta, och vi hann dit för att titta på eftermiddagsmatchen. Riktigt mysigt att sitta i solen och kolla när killarna spelade, dessutom var två av killarna från språkcafét med i samma lag, så jag hade flera stycken att heja på! :)



Kusinerna Bill och Bull...  :)                                                                                    





Och så blev det tisdag, och sista tisdagen för terminen, vilket innebar avslutning för språkcafét. Eftersom vädret inte var på vår sida flyttade vi in aktiviteterna på tingshuset. Vi gjorde "pizza" på tortillabröd, där alla fick komponera sin egen fyllning, vi lekte, tävlade stafett och hade skattjakt! Riktigt lyckat och uppskattat!
Tack alla barn för den här terminen och tack arbetsgruppen för ännu en lysande termin! :)








Afterwork med kollegorna från Rädda Barnen, på Dalwinnies.



Och så var det nationaldag, långhelg och hemtentan var inlämnad. Detta firades med en minisemester till Vänsjö, med mamma och lillebror!
Tog en genväg via söta små grusvägar.



Väl framme letades en lie fram och en liten "sittplats" slogs på ängen bakom huset.


Där spenderades sen resten av kvällen, med underbart god middag och ljummet sommarkvälls-väder :)



En sjöhäst!!!

Och så blev det lyx-efterrätt!


Frukost a'la Lindahl
(ja, jag erkänner, mer a'la Jenny... Men det blev ju så fint!)


Sen spenderade jag förmiddagen i båten och mor och bror fiskandes på stranden

Lunchpaus

Och efter lunch följde mamma med en sväng i båten :)


Riktig högsommarvärme! 42c visar termometern i solen!

Så vi gick en sväng till västersjön, för att känna på vattnet och njuta av solen.


liiite kallt var det.

Men benen vågade bada iaf!




(Här hittades en Gädda! ca 50cm lång och rent livsfarlig! Jag skulle ta detta vackra foto och så PLASK! slog den precis framför mig och flydde fältet! Sen låg den precis utanför viken o väntade på att vi skulle gå. Alldeles stilla låg den och vi satt och tittade på den i säkert en kvart innan vi gick tillbaka mot stugan)



Kollade på kvarnen








Och hittade Agathon Älgs krona!


Morgonen efter var jag ute och rodde igen.
Tittade på näckrosorna..


Och på badstranden..

Sen blev det lunch nere vid sjön




Och så hittade jag en Gädda till! Fast den var bara en bäbis :)


Sol + bok + båt = nöjd Jenny







Sen kom några mycket mörka moln, med tillhörande muller, så jag bestämde mig för att lämna sjön ifred, illa kvickt!


Istället gav jag och mamma oss ut på expedition "vart tar vägen vägen", i syfte att se lite nya vägar och delar av omgivningen. Vi valde ut en liten skogsväg som skulle gå mot Byn bredvid, via små sjöar, såg fint ut... Men vi hade inte riktigt räknat med att stora timmerbilar skulle ha kört sönder hela vägen! Blev riktigt spännande off-road körning, innan vi tillslut, ca halvvägs insåg oss besegrade av ett allt för lerigr leghål på vägen och backade och vände och åkte samma urusla väg tillbaka. Nöjda och glada över att inte ha fastnat någonstans, eller kört sönder lillbilen kom vi sen hem och bestämde oss för att inte åka på några fler expeditioner.


Fin lördagsmiddag.

På söndagen bar det av tillbaka hemåt. :)



Det var det!
Ses om ett tag!


1 kommentar:

  1. Hej Jenny! Tack för trevlig läsning. Önskar dig ett alldeles underbart långt sommarlov!!! Mona o Arvid

    SvaraRadera